روز قم فرصتی برای شناخت عمیق‌تر این شهر است

شهردار قم، نامگذاری سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به شهر قم را فرصتی برای شناساندن بهتر این شهر به مردم قم، کشور و دنیا برشمرد.

به ‌گزارش میراث‌آریا، سید مرتضی سقاییان‌نژاد در جلسه شورای مدیران شهرداری قم در سالن رضوان، با اشاره به نزدیک شدن به روز قم گفت: سالروز ورود با برکت حضرت معصومه(س) به ابتکار شورای اسلامی شهر و با مصوبه شورای فرهنگ عمومی به این نام، نامگذاری شده است.

شهردار قم افزود: روز قم بهانه‌ای برای صحبت بیش‌تر از شهری است که با تاریخی ۷ هزار ساله در طول هزار و ۲۰۰ ساله گذشته نقش بی‌بدیلی در تحولات کشور داشته است.

او خاطرنشان کرد: برای شهری که به برکت وجود حضرت معصومه(س) منور شده و به پایگاه تشیع تبدیل شده است، نامگذاری تنها یک روز کافی نیست و در تمام طول سال باید برای شناساندن قم کار کرد.

سقاییان‌نژاد با اشاره به این که شهرداری قم نباید در این عرصه تنها بماند، گفت: شهرداری قم باید تلاش کند و دستگاه‌های دیگر نیز باید به میدان بیایند.

شهردار قم به قرار گرفتن بزرگ‌ترین حوزه علمیه جهان اسلام در شهر قم اشاره و اظهار کرد: برای ما مهم است که مردم تا چه حدی ویژگی‌های بی‌بدیل شهر قم را می‌شناسند.

او خواستار علمی‌تر شدن برنامه‌های روز قم و برگزاری همایش‌ها، نشست‌های علمی و رویدادهایی شد که این شهر را بیش از پیش مقابل دیدگان افکار عمومی قرار دهد.

سقاییان نژاد به هفته وحدت نیز اشاره کرد و گفت: اگر وحدت نداشته باشیم، در تمام عرصه‌ها دچار ذلت می‌شویم. امروز اگر غزه این شرایط را دارد که با هیچ معیار انسانی جور نیست، به دلیل وجود تفرقه در جهان اسلام است.

او ادامه داد: در امور شهری و شهرداری نیز اگر وحدت نباشد، خدمتگزاری شایسته به مردم انجام نخواهد شد و لازمه این وحدت دوری از هوای نفس است.

آذین بندی مسیر ورود حضرت معصومه(س) به قم     

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم نیز در این جلسه گفت: ورودی‌های شهر قم از جمله مسیر ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به این شهر آذین‌بندی می‌شود.

مهدی اصفهانیان مقدم با اشاره به نزدیک بودن سالروز ورود حضرت معصومه(س) به شهر قم اظهار کرد: نامگذاری این روز به نام روز قم موجب شده است تا شهرداری قم برنامه‌های متعددی در این ایام در نظر بگیرد.

او افزود: در ایام سالروز ورود حضرت معصومه(س) به شهر قم اقدام‌های متعددی در نظر گرفته شده است که در این اقدامات چهار منطقه شهرداری قم به صورت ویژه دیده شده‌اند.

معاون شهردار قم اضافه کرد: منطقه سه شهرداری قم به دلیل وجود ورودی‌های شهر به ویژه ورودی تهران در این ایام به صورت ویژه دیده شده است.

اصفهانیان مقدم گفت: منطقه ۶ هم به دلیل بلوار حضرت معصومه(س) و مسیر ورود ایشان به شهر قم، به صورت ویژه آذین‌بندی می‌شود.

او ادامه داد: مناطق یک و هفت شهر قم نیز به دلیل قرار گرفتن حرم نورانی بانوی کرامت(س) و همچنین بیت‌النور، در برنامه‌های تدارک دیده شده برای روز قم مشارکت ویژه دارند.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به ارتقای کمی و کیفی برنامه‌های روز قم خاطرنشان کرد: شهرداری قم برای بزرگداشت سالروز ورود بانوی کرامت(س) به این شهر تمام توان خود را به کار خواهد گرفت.

تشکیل دبیرخانه دائمی روز قم  

همچنین مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم گفت: به منظور مدیریت بهتر برنامه‌ها و افزایش عمق اقدامات، دبیرخانه دائمی روز قم در شهرداری قم تشکیل شد.

مهدی کلانترزاده با اشاره به تشکیل دبیرخانه دائمی روز قم در شهرداری قم اظهار کرد: این کار با هدف ارتقای سطح اقدامات تعریف‌شده برای این روز در شهرداری قم انجام می‌شود.

او افزود: برکات ورود تمدن‌ساز حضرت معصومه(س) به شهر قم آن چنان گسترده است که برای پژوهش درباره آن به زمان و افراد بسیاری نیاز داشته است و برگزاری برنامه‌های عمیق علمی و تدوین متون شایسته نیز به فعالیت در طول سال نیاز دارد.

 مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم تصریح کرد: از مهم‌ترین مطالبات ما از دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان قم این است که با راهبری و تدبیر، تمام دستگاه‌های ذی‌ربط را برای نقش‌آفرینی در این رویداد مهم و هویتی دعوت کند.

کلانترزاده گفت: آذین بندی سطح شهر، برگزاری دیدارهای مردمی شهردار قم و مدیران شهری، برگزاری رویدادهای فرهنگی و هویتی از جمله اقدامات پیش‌بینی شده برای ششم مهر، روز قم است.

تأکید بر جنبه‌های تمدنی شهر قم به مناسبت سالروز ورود حضرت معصومه(س)

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم نیز با اشاره به برنامه‌ها پیش‌بینی شده برای روز قم گفت: در این برنامه‌ها و شعار انتخاب شده بر جنبه تمدن‌ساز شهر قم تأکید داریم.

سید محمد موسوی‌منش اظهار کرد: روز قم فرصت خوبی برای ارتباط بی‌واسطه مردم در تمام بخش‌های شهرداری قم است که باید از این فرصت استفاده کرد.

او افزود: این که سالروز ورود حضرت معصومه(س) با تصویب شورای فرهنگ عمومی به این نام انتخاب شده، در واقع به منظور حرکت دستگاه‌های گوناگون را برای پررنگ کردن جنبه تمدنی شهر قم مشخص کرده است.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم به اهمیت مسائلی مانند هویت جمعی و تاریخی یک شهر اشاره کرد و گفت: تلاش شده تا برنامه‌های تدارک دیده شده بر همین مبنا باشد.

موسوی‌منش با اشاره به این که برای بخش‌های مختلف شهرداری اقداماتی در راستای برگزاری برنامه‌های روز قم تعریف شده است، افزود: با هم‌افزایی می‌توانیم از فرصت این روز برای تقویت سرمایه‌های اجتماعی شهر قم استفاده کنیم.

با تصویب شورای فرهنگ عمومی استان قم ۲۳ ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به شهر قم، به نام «روز قم» نامگذاری شده ‌است. از ۲۳ ربیع‌الاول سالروز ورود کریمه اهل بیت(ع) به شهر مقدس قم تا سالروز وفات ایشان در ۱۰ ربیع‌الثانی «ایام معصومیه» نامگذاری شده و امسال «ایام معصومیه» از ۶ مهر تا ۲۳ مهرماه است. این روز برای بزرگداشت تاریخ، فرهنگ و تمدن شهر قم و همچنین تجلیل از مقام والای حضرت معصومه(س) محسوب می‌شود.

علاقه‌مندان برای آگاهی از برنامه‌های آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) می‌توانند به تارنمای این آستان مقدس به نشانی اینترنتی https://amfm.ir مراجعه کنند.

حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)، دختر امام هفتم شیعیان جهان حضرت امام موسی ابن جعفر (ع) در ۵ دی ماه ۱۳۱۰ به شماره ۱۲۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.‌

انتهای پیام/

کد خبر 1403062901784
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha